ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Στην υπηρεσία (κατά) του Δημότη;

Στην υπηρεσία (κατά) του Δημότη;

Στην υπηρεσία (κατά) του Δημότη;

Αναιρώντας θεμελιώδη δικαιώματα ενός πολίτη: Μια περιπτωσιολογία διαχείρισης αιτήματος από τον Δήμο Κηφισιάς, ξεδιπλώνει παρά το μικρό μέγεθός της το εύρος της παθογένειας που διέπει τα γρανάζια της Αυτοδιοίκησης

 

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΠΟΥΤΕΤΣΗ

Είναι τόσο περιπτωσιολογικό που ξενίζει. Είναι δε τόσο περίπλοκο που κουράζει. Που στην εξιστόρησή του θα σε διακόψουν λέγοντας: «Ωχ, έχεις μπλέξει…». Ακριβώς αυτά είναι τα στοιχεία που το διατηρούν στην αφάνεια. Οπως κι άλλα, παρόμοια, προβλήματα που αντιμετωπίζουν δημότες με τα γρανάζια της Αυτοδιοίκησης.

Γι’ αυτό και αν δεν μου συνέβαινε προσωπικά, δεν θα το πίστευα. Δεν θα αντιλαμβανόμουν το εύρος της ταλαιπωρίας στην οποία μπορεί να υποβληθεί ένας δημότης – ένας πολίτης – διεκδικώντας τα δικαιώματά του. Με τον πιο νόμιμο, υπηρεσιακό, θεσμικό, συνεπή τρόπο.

Αυτός ο τρόπος είναι που καταρρέει σαν χάρτινος πύργος. Που σε εξαντλεί και σε αφήνει με το αίσθημα της ηθικής κακοποίησης. Αλλά και της έλλειψης σεβασμού σε κάθε ίχνος δικαιώματος διέπει τη σχέση σου με την πρωτοβάθμια αρχή.

Ισως να φταίει το ότι είσαι μόνο «ένας δημότης». Δεν είσαι «πολλοί».

Ομως ο νόμος φτιάχτηκε για να υπηρετεί και να σέβεται ακόμα και τον «έναν».

Διαβάζω τον «Οδηγό του Δημότη» που είναι αναρτημένος στο site του Δήμου Κηφισιάς, με ημερομηνία από τον Νοέμβριο του 2015 (https://www.kifissia.gr/sites/default/files/arxia/xarta_dikaiomaton.pdf). «Η Χάρτα Δικαιωμάτων και Υποχρεώσεων του Δημότη» που έχετε στα χέρια σας εκδόθηκε από τον Δήμο Κηφισιάς και υπόκειται σε συνεχείς ανανεώσεις και βελτιώσεις για την καλύτερη ενημέρωση και εξυπηρέτηση των πολιτών», λέει εισαγωγικά. Παρακάτω έχει πιο ενδιαφέρον. Αναφέρεται στις «Αρχές που διέπουν τη δράση του Δήμου»: Νομιμότητα, Διαφάνεια, Πληροφόρηση, Συμμετοχή του Δημότη και Διαβούλευση, Φιλικότητα, Αμεροληψία, Χρηστή και Αδιάφθορη Διοίκηση, Ανταπόκριση στις ανάγκες των Δημοτών, Αποτελεσματικότητα.

Ολα εξαιρετικά. Μια ιδανική Πολιτεία. Ξεπερνά τις προσδοκίες.

Στη λεπτομέρειά του μάλιστα, ο Οδηγός λέει: Οταν υποβάλλετε μια αίτηση στο ∆ήμο ή σε οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία, για κάποιο θέμα σας (παροχή πληροφοριών, χορήγηση πιστοποιητικού, διεκπεραίωση υπόθεσης κλπ.), πρέπει να γνωρίζετε ότι όλες οι υπηρεσίες υποχρεούνται (μεταξύ άλλων): 1. Να απαντούν στις αιτήσεις σας και να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις σας το αργότερο μέσα σε πενήντα (50) ημέρες.

Αυτά για την ιστορία. Γιατί τα παραπάνω θα δείξουν την απόσταση από τη θεωρία στην πράξη. Μια πράξη/πρακτική που είχα την ατυχία να αντιμετωπίσω, για έναν συναπτό χρόνο σε όλες τις αρχές που θα έπρεπε να διέπουν, εν προκειμένω, τη δράση του Δήμου Κηφισιάς.

Και όλα αυτά για αίτημα που υποβλήθηκε αρχικά το 2016 και εκ νέου στα τέλη Ιανουαρίου 2020. Και 12 μήνες μετά «απαντήθηκε». Το αν η διαδικασία έφερε τις παραπάνω αρχές, αν είχε ως γνώμονα την προσφορά υπηρεσίας προς τον Δημότη, τίθεται ως ερώτημα. Μάλλον όχι αναπάντητο.

Το αίτημα αφορούσε καταρχάς την «απρόσκοπτη και ασφαλή διέλευση σε δημοτική οδό», καθώς και την «επέκταση του δημοτικού φωτισμού», εντός της. Τα έγγραφα που το συνόδευαν ήταν μια Απόφαση Ειρηνοδικείου (1995) στην οποία καταδεικνύεται ότι ο Δήμος Κηφισιάς διεκδικεί ως «δημοτική» μια κοινόχρηστη οδό «αφαιθείσα με ιδιωτική πρωτοβουλία», ένα εγκεκριμένο Ρυμοτομικό Σχέδιο που ορίζει το πλάτος της σε συγκεκριμένο σημείο στα τρία (3) μέτρα και την Απόφαση της Πολεοδομίας Κηφισιάς (2016) με θέμα «Κοπή δύο δέντρων επί της οδού…», στην οποία διαπιστώνεται ότι ο «ωφέλιμος χώρος όδευσης της οδού έχει περιοριστεί στα 2,37 μ. και 2,45 μ.» από τα 3 μέτρα, εξαιτίας της ανάπτυξης δύο ευκαλύπτων. Στην ίδια απόφαση, η Πολεοδομία χαρακτηρίζει την οδό ιδιωτική δηλώνοντας ότι η κοπή των δύο δέντρων πρέπει να γίνει με ίδια μέσα.

Με τον χαρακτηρισμό της οδού ως «ιδιωτική», ο Δήμος Κηφισιάς είχε απορρίψει επίσης παλαιότερο αίτημα για δημοτικό φωτισμό. Με λίγα λόγια, ο Δήμος παρέβλεπε ότι είχε δηλώσει ιδιοκτήτης μιας οδού μήκους μόλις 77 μέτρων, εδώ και 25 χρόνια. Εξάλλου, έκτοτε αμέλησε τις αρμοδιότητες και υποχρεώσεις του, όπως οδοποιία, αποστράγγιση ομβρίων, καθαριότητα, φωτισμός, σήμανση κλπ.

Τα αιτήματα που υποβλήθηκαν ξανά έναν χρόνο πριν, υπενθύμιζαν στον Δήμο ένα λειτουργικό πρόβλημα εισόδου και διέλευσης και την υποχρέωση για φωτισμό.

Μετά από τέσσερις μήνες σιωπής, ο Δημότης απευθύνθηκε στον Συνήγορο του Πολίτη, κάνοντας αναφορά για τα αναπάντητα αιτήματα. Και μετά από εμπλοκή και επιστολή του Συνηγόρου, στα τέλη Μαΐου η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών – Τμήμα Ρύθμισης Κυκλοφοριακών Φόρτων του Δήμου Κηφισιάς έδειξε ανταπόκριση, προχωρώντας σε απαντήσεις που κοινοποιήθηκαν και στον Δήμαρχο Κηφισιάς Γιώργο Θωμάκο. Εξάλλου ο Δήμαρχος Κηφισιάς είχε γνώση του προβλήματος και στην πρώτη θητεία του. Στις απαντήσεις ο δημοτικός φωτισμός εγκρίθηκε, με πρόβλεψη για τοποθέτηση φωτιστικού σώματος. Για την απρόσκοπτη διέλευση ζητούνταν από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος του Δήμου να «εξεταστεί η δυνατότητα κοπής των δύο ευκαλύπτων που βρίσκονται στην κοινόχρηστη οδό, λόγω της στενότητας που δημιουργεί η ύπαρξή τους, με αποτέλεσμα την παρακώληση της διέλευσης οχημάτων».

Αυτό ήταν; Λύθηκε το θέμα; Για τον φωτισμό, η συνέχεια θα ήταν διαδικαστική σε επικοινωνία με την αρμόδια υπηρεσία του ΔΕΔΔΗΕ και πιο ομαλή. Οχι ότι της έλειψαν τα προβλήματα. Απλά δεν είναι της παρούσης. Για την απρόσκοπτη διέλευση, η διαδικασία προέβλεπε σε πρώτη φάση, τη συζήτηση του αιτήματος σε συνεδρίαση της Επιτροπής Πρασίνου και κατόπιν εισήγησής της, τη συζήτηση του αιτήματος σε Δημοτικό Συμβούλιο.

Μετά από αλληλογραφία από τον Συνήγορο του Πολίτη για την εξέλιξη του θέματος, καθώς οι μήνες περνούσαν, ο Δημότης ειδοποιήθηκε στις 15 Οκτωβρίου ότι το αίτημά του θα εξεταζόταν στη – δια ζώσης – συνεδρίαση της Επιτροπή Περιβάλλοντος, το απόγευμα της ίδιας μέρας. Παρά τη για παραπάνω από μία ώρα ανάπτυξη του αιτήματος, το θέμα πήρε αναβολή για συζήτηση εκ νέου στην επόμενη συνεδρίαση. Η αιτιολογία που διατυπώθηκε από τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Γιώργο Σκορδίλη, ο οποίος νωρίτερα είχε αμφισβητήσει την απόφαση της Πολεοδομίας, ενώ απέφευγε να αναφέρει ότι η οδός διεκδικήθηκε ως δημοτική, ήταν να συγκεντρωθούν περισσότερα στοιχεία.

Η δεύτερη συνεδρίαση στις 19 Νοεμβρίου 2020, έγινε με τηλεδιάσκεψη Google meet, με αρκετά ολιγομελέστερη συμμετοχή – έξι μέλη και ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Αντιδήμαρχος Γιώργος Σκορδίλης. Το αίτημα παρουσιάστηκε ξανά, με τον κ. Σκορδίλη να υποβαθμίζει ως στοιχεία το εγκεκριμένο Ρυμοτομικό Σχέδιο και την Απόφαση του Ειρηνοδικείου, αμφισβητώντας την όχληση στη διέλευση και την επικινδυνότητα, αντιπαραθέτοντας ότι η πάροδος «δεν έχει πεζοδρόμιο». Μετά από μία ώρα σχεδόν και μολονότι τα περισσότερα μέλη της Επιτροπής επισήμαναν ότι δεν έχουν λάβει γνώση των συνοδευτικών εγγράφων, ότι δεν τους είναι «ξεκάθαρο το Ρυμοτομικό και ιδιοκτησιακό καθεστώς της περιοχής», αλλά και τον προβληματισμό τους αν είναι αρμόδιοι να κρίνουν το συγκεκριμένο θέμα, προχώρησαν σε ψηφοφορία, κατά το δοκούν.

Οι ψήφοι ήταν 3 υπέρ της πρότασης «τα δέντρα να κοπούν» και 3 υπέρ της πρότασης «να κλαδευτούν». Ο Αντιδήμαρχος τάχθηκε υπέρ της δεύτερης πρότασης (τα δέντρα να κλαδευτούν) και αυτή όπως δήλωσε, θα ήταν η εισήγηση της Επιτροπής προς το Δημοτικό Συμβούλιο.

Η 21η Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κηφισιάς ξεκίνησε στις 25 Νοεμβρίου 2020 και ώρα 7.30 μ.μ. και διήρκεσε 5 ώρες και 27 λεπτά (https://www.youtube.com/watch?v=KRvonTv4eL0&list=PLmHEH6jJ4hqZ-p9mE4wHUd8KRRep9T69c&index=7). Το θέμα/αίτημα, που έφερε τον αριθμό 22, ήταν προτελευταίο στην Ημερήσια Διάταξη, η οποία κοινοποιήθηκε στις 20 Νοεμβρίου σε αρμόδιους και εμπλεκόμενους. Εφερε μάλιστα τίτλο: «Επί της εισήγησης της Επιτροπής Περιβάλλοντος για την διαχείριση πρασίνου», χωρίς άλλη διευκρίνιση ή λεπτομέρεια. Συζητήθηκε ένα λεπτό πριν το τέλος, τις πρώτες μεταμεσονύχτιες ώρες και για 13 ολόκληρα δευτερόλεπτα. Από τις 5.26.09΄΄έως τις 5.26.22΄΄, με τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Σταύρο Ζαπάντη να εκφωνεί: «22. Επί της Εισήγησης της Επιτροπής Περιβάλλοντος για τη Διαχείριση Πρασίνου» και να ρωτά τους διαδικτυακά παρευρισκόμενους: «Ομόφωνα;». Και στη συνέχεια να προχωρά στο θέμα «…23». Η συνέχεια διακόπηκε για μερικά ακόμη δευτερόλεπτα, με δύο μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου ψηφίζουν «κατά» της Εισήγησης, λέγοντας ότι αφορά σε κοπές δέντρων και έχουν πάγια αρνητική θέση. Οι ψήφοι καταγράφηκαν και η ανάγνωση του «23» ολοκληρώθηκε, ταυτόχρονα  με τη συνεδρίαση.

Αυτό ήταν. Ενας χρόνος αναμονής, έγγραφα πίσω – μπρος, αλληλογραφία με τον Συνήγορο του Πολίτη και συμμόρφωση σε όλες τις διαδικασίες του Δήμου Κηφισιάς, κρίθηκε σε 13 δευτερόλεπτα. Οσο χρειάστηκε η εκφώνηση του θέματος με αριθμό 22 «Επί της εισήγησης της Επιτροπής Περιβάλλοντος για την διαχείριση πρασίνου». Ή για να είμαστε ακριβείς, όπως «βαφτίστηκε» το αίτημα του Δημότη για «αποκατάσταση της ασφαλούς και ανεμπόδιστης διέλευσης» μιας δημοτικής οδού που εξυπηρετεί ιδιοκτησίες, αλλά και διερχόμενους δημότες, όπως υποστήριξε ο Δήμος το 1995.

Η απόφαση εκδόθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 2020. Ο Δημότης δεν ενημερώθηκε ούτε για τη συζήτηση του αιτήματός του, ούτε για την έκδοση της απόφασης που τον αφορά. Ελαβε γνώση της ενάμιση μήνα μετά, όταν η Διεύθυνση Περιβάλλοντος του Δήμου Κηφισιάς κοινοποίησε στις 18 Ιανουαρίου 2021 απάντηση σε επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη (13/1/2021) με θέμα: «Υπενθύμιση αναπάντητου εγγράφου».

Εν τω μεταξύ, δύο μέρες μετά τη διαδικτυακή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, στις 27 Νοεμβρίου 2020, συνεργείο του Δήμου Κηφισιάς ενήργησε άμεσα, κλαδεύοντας τους δύο ευκαλύπτους στην κοινόχρηστη δημοτική οδό, με τις εργασίες να διαρκούν Παρασκευή και Σάββατο. Από την ενέργεια δεν υπήρξε καμία μεταβολή ως προς το ωφέλιμο πλάτος ή διευκόλυνση στη διέλευση.

Εν τέλει, ποια είναι η λύση σε ένα πρόβλημα που νομοτελειακά θα επιδεινωθεί;

Ποια είναι η υπηρεσία προς το αίτημα του Δημότη;

Είναι υπηρεσία προς τον Δημότη ο Δήμος Κηφισιάς να μην απαντά στα (πρωτοκολλημένα) αιτήματά του, παρά μόνο μετά από παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη και πολύμηνη καθυστέρηση;

Είναι υπηρεσία προς τον Δημότη ο Δήμος Κηφισιάς ενώ δηλώνει ιδιοκτήτης μιας οδού, να την αμελεί και να αρνείται (γραπτά) τις ευθύνες του; Και μετά την υποβολή αποδεικτικών στοιχείων, να εκτυλίσσεται ένα ping-pong μεταξύ υπηρεσιών για να αποφανθούν;

Είναι υπηρεσία προς τον Δημότη ο Δήμος Κηφισιάς, σε Τακτική Συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου μέσω Τηλεδιάσκεψης, να μην ενημερώνει τον Δημότη ότι συζητά και ψηφίζει πολύμηνο αίτημά του στο οποίο υπάρχει και εμπλοκή του Συνηγόρου του Πολίτη;

Είναι υπηρεσία προς τον Δημότη το αίτημα αυτό να παρουσιάζεται στο Δημοτικό Συμβούλιο με μια αόριστη περιγραφή «Εισήγηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος για την διαχείριση πρασίνου», ενώ αφορά συγκεκριμένα σε «απρόσκοπτη και ασφαλή διέλευση σε δημοτική οδό»; Πώς εκπροσωπείται το αίτημα;

Είναι υπηρεσία προς τον Δημότη να λαμβάνει τελευταίος την Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που τον αφορά – η οποία φέρει ημερομηνία 2 Δεκεμβρίου 2020 – ενάμιση μήνα μετά, ως κοινοποιημένος αποδέκτης σε απάντηση του Δήμου Κηφισιάς προς τον Συνήγορο του Πολίτη;

Είναι υπηρεσία προς τον Δημότη, η εισήγηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος να αναφέρει μόνο το Ρυμοτομικό Σχέδιο – ένα από τα τρία έγγραφα που υποβλήθηκαν – επιβεβαιώνοντας το πλάτος της οδού στα 3 μέτρα, αλλά όχι την απόφαση της Πολεοδομίας Κηφισιάς για κοπή δύο ευκαλύπτων, εξαιτίας της όχλησης που προκαλούν στο πλάτος της οδού; Και να διαχειρίζεται ένα ζήτημα κυκλοφοριακής όχλησης, επικαλούμενη νομοθεσία περί αλσών, πάρκων και προστασίας δασών, ενώ πρόκειται για δρόμο που χωροθετήθηκε σε Ρυμοτομικό Σχέδιο, με πλάτος τόσο περιορισμένο που δεν του επιτρέπει καν να έχει πεζοδρόμιο;

Είναι υπηρεσία προς τον Δημότη, ο Δήμος Κηφισιάς να απαξιώνει την όποια ιδιοκτησία, τη λειτουργική της καθημερινότητα και την προσβασιμότητά της; Την ίδια ιδιοκτησία από την οποία προσδοκά και εισπράττει απρόσκοπτα δημοτικά τέλη;

Είναι υπηρεσία προς τον Δημότη, ο Δήμος Κηφισιάς να αγνοεί πρωτοκολλημένο αίτημα από τις 26 Νοεμβρίου 2020, για να κοινοποιήσει τα πρακτικά της συνεδρίασης της Επιτροπής Περιβάλλοντος; Ιδιαίτερα όταν το link της συγκεκριμένης διαδικτυακής συνεδρίασης που αναφέρεται και στην εισήγηση/απόφαση έχει «λήξει»;

Είναι υπηρεσία προς τον Δημότη, ο Δήμος Κηφισιάς να μην τον σέβεται και να μην του απαντά;

Πόσες από τις «Αρχές που διέπουν τη δράση του Δήμου» με τον Δημότη, έχουν αναιρεθεί από τα παραπάνω;

Επί τη ευκαιρία, να ευχαριστήσω από καρδιάς τον Δήμαρχο Κηφισιάς Γιώργο Θωμάκο και πλείστα όσα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου που δεν παρέλειψαν να μου ευχηθούν θερμά στο Facebook, πριν λίγες μέρες για τα γενέθλιά μου.

Είναι θέμα προτεραιοτήτων, για το τι είναι υπηρεσία προς τον Δημότη.

 

ΣΓΟΥΡΟΣ ΠΡΟΣ ΠΑΤΟΥΛΗ: ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΝΔΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΤΙ

ΣΓΟΥΡΟΣ ΠΡΟΣ ΠΑΤΟΥΛΗ: ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΝΔΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΤΙ

Με ψέματα, αντιφάσεις και επικοινωνιακά τερτίπια που προσβάλλουν την κοινή λογική η Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής προσπάθησε με ανακοίνωσή της να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα για την παράνομη ανάθεση έναντι παχυλής αμοιβής σε ιδιώτη δικηγόρο της εκπροσώπησης της Περιφέρειας κατά των θυμάτων στη Μάνδρα και το Μάτι.

Αποκρύπτουν ότι αρχικώς πρότειναν για έγκριση στο Περιφερειακό Συμβούλιο μια δυσθεώρητη αμοιβή για τον εκλεκτό τους, που σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, υπερέβαινε το 1.000.000 ευρώ, στη βάση ποσοστού επί των ποσών που διεκδικούσαν τα θύματα. Το Περιφερειακό Συμβούλιο απέρριψε με ηχηρό τρόπο την πρότασή τους τον Σεπτέμβριο του 2020.

Αποκρύπτουν ότι για την αμοιβή του εξωτερικού δικηγόρου της επιλογής τους παρέλειψαν να κάνουν ανάληψη δαπάνης από τον προϋπολογισμό της Περιφέρειας πριν από την ανάθεση και κατά παράβαση της δημοσιονομικής νομοθεσίας, καθιστώντας άκυρη ολόκληρη τη διαδικασία.

Αποκρύπτουν ότι επανήλθαν στο θέμα παραβιάζοντας τη νομοθεσία και όσα έχει δεχθεί με πλήθος αποφάσεών του το Ελεγκτικό Συνέδριο καθώς το σύνολο των Νομικών Γραφείων της Νομικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας Αττικής πιστοποίησε εγγράφως, τον Οκτώβριο του 2020, τη διαθεσιμότητα και τη γνωστή σε όλους εμπειρία των δικηγόρων της Νομικής Υπηρεσίας για το χειρισμό των υποθέσεων.

Αποκρύπτουν ότι ενόψει των καταγγελιών περί μη εμπειρίας του δικηγόρου που επέλεξαν αναγκάστηκαν να ζητήσουν τη συνδρομή μη κατονομαζόμενων συνεργατών άλλου δικηγορικού γραφείου εκθέτοντας με τον τρόπο αυτό  καθηγητή της Νομικής στον οποίο, πάντως δεν ανέθεσαν τις υποθέσεις.

Γιατί αφού ήθελαν ισχυρή νομική ομάδα, πέραν των νομικών της Περιφέρειας, δεν κάλεσαν με πρόσκληση ενδιαφέροντος εξαρχής καθηγητές της Νομικής για να αναλάβουν το χειρισμό τους;

Ψεύδονται όταν ισχυρίζονται ότι τάχα η Περιφέρεια δεν εκπροσωπήθηκε από τη Νομική της Υπηρεσία στη μία και μόνη υπόθεση,  για τη Μάνδρα, που εκδικάστηκε τον Ιούνιο του 2020  και προβαίνουν σε έωλες και κατά το δοκούν «ερμηνείες» του Οργανισμού της τον οποίο ανενδοίαστα καταστρατηγούν.

Το πιο σημαντικό: Κοροϊδεύουν τους πολίτες της Αττικής ισχυριζόμενοι ότι δεν θα αντιδικήσουν με τα θύματα στα δικαστήρια ενώ θα μπορούσαν να τα καλέσουν σε συμβιβασμό, λαμβάνοντας πρωτοβουλία να συμμετάσχουν στη διαδικασία αυτή το Ελληνικό Δημόσιο και οι Δήμοι που εγκαλούνται για παραλείψεις.

Αντιφατικά ισχυρίζονται ότι δεν θέλουν να αντιδικήσουν με τους πολίτες παρά το ότι προσέλαβαν «ισχυρή νομική ομάδα» έναντι 300.000 ευρώ για να «αποκαλυφθεί η αλήθεια».

Ποια  αλήθεια; Αυτή που ισχυριζόταν στις δηλώσεις του ο κ. Πατούλης, το 2017 και το 2018, για τα λάθη, τις παραλείψεις και τις ευθύνες της κ. Δούρου για τη Μάνδρα και το Μάτι, καλώντας την να παραιτηθεί;

Την αλήθεια πράγματι θα την βρουν τα δικαστήρια και όχι ο κ. Πατούλης που με αφορμή την τραγωδία βρήκε την ευκαιρία να διαθέσει τα χρήματα των φορολογουμένων.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο ίδιος και οι συνεργάτες του θα ελεγχθούν για τις αναθέσεις όχι μόνον  για τη Μάνδρα και το Μάτι αλλά και για όσες γίνονται με αφορμή την πανδημία με αδικαιολόγητα ποσά και με αμφίβολης νομιμότητας διαδικασίες.

Και τότε ο κ. Πατούλης, οι συνεργάτες του θα αναγκαστούν να αναλάβουν τις ευθύνες τους για τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος, την παραβίαση της νομιμότητας, την προχειρότητα και τον εμπαιγμό των πολιτών της Περιφέρειας Αττικής.

297.600 ευρώ από την Περιφέρεια σε δικηγόρο της επιλογής Πατούλη  για τη Μάνδρα και το Μάτι με τη σύμπραξη Δούρου

297.600 ευρώ από την Περιφέρεια σε δικηγόρο της επιλογής Πατούλη για τη Μάνδρα και το Μάτι με τη σύμπραξη Δούρου

Η Διοίκηση του κ. Πατούλη με τη σύμπραξη της κ. Δούρου και της παράταξής της ενέκριναν στις 15/1/2021 αμοιβή 297.600 ευρώ (με ΦΠΑ) σε ιδιώτη δικηγόρο για να εκπροσωπήσει δικαστικά την Περιφέρεια Αττικής κατά  των συμπολιτών μας που ζητούν αποζημίωση για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι και την καταστροφική πλημμύρα στη Μάνδρα.

Και αυτά τα χρήματα αποφάσισαν να τα δώσουν μόνο για τον πρώτο βαθμό εκδίκασης των υποθέσεων και ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα των δικών. Άλλα χρήματα θα προβλεφθούν για το δεύτερο βαθμό και άλλα για το Συμβούλιο της Επικρατείας στο οποίο μοιραία θα καταλήξουν οι υποθέσεις.

Η ανάθεση έγινε κατά παράβαση του νόμου και των οριζόμενων από το Ελεγκτικό Συνέδριο καθώς υπήρξε παράκαμψη της Νομικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας Αττικής, της οποίας έντεκα (11) έμπειροι και εξειδικευμένοι δικηγόροι δήλωσαν διαθέσιμοι να χειριστούν τις υποθέσεις, χωρίς  οποιοδήποτε κόστος για την Περιφέρεια και τους φορολογουμένους πολίτες, όπως άλλωστε είχαν χειριστεί και παλαιότερα την υπόθεση της Ρικομέξ.

Καταδικάσαμε τη παροχή πληρεξουσιότητας στον ανωτέρω δικηγόρο στον οποίο επίσης κατά το παρελθόν γίνονταν αναθέσεις από τη Δημοτική Επιχείρηση Αμαρουσίου, σήμερα δε από τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Αττικής, στον οποίο πρόεδρος είναι ο ορισθείς από τον κ. Πατούλη αντιπεριφερειάρχης κ. Κόκκαλης.

Προτείναμε με αλλεπάλληλα αιτήματά μας να ανακληθεί η παροχή πληρεξουσιότητας που δόθηκε αιφνιδιαστικά από την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας, άρον άρον, πριν από την έναρξη των διακοπών του Αυγούστου.

Καταγγείλαμε εκ νέου την «επικαιροποίηση» της ανάθεσης από την Οικονομική Επιτροπή, το Δεκέμβριο του 2020, με την προσθήκη και νέων υποθέσεων.

Υποστηρίξαμε ότι ουδέν στοιχείο προσκόμισαν από το οποίο να προκύπτει εμπειρία του ανωτέρω δικηγόρου για το χειρισμό υποθέσεων τέτοιας σημασίας και αντιδράσαμε στους απαράδεκτους υπαινιγμούς της κ. Δούρου κατά του επικεφαλής της παράταξής μας αλλά και κατά των δικηγόρων της Νομικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας Αττικής όπως αυτοί διατυπώθηκαν από το σύμβουλο της παράταξής της κ. Θ. Σχινά, με σκοπό να «δικαιολογηθεί» η απαράδεκτη πολιτικά και ηθικά σύμπραξή της με τον κ. Πατούλη.

Υπερασπιστήκαμε τη νόμιμη διαχείριση του δημοσίου χρήματος και προτείναμε σε κάθε περίπτωση το ποσό της ανάθεσης να μειωθεί στο ελάχιστο.

Μας αγνόησαν! Με αφορμή την καταστροφή στη Μάνδρα και το Μάτι βρήκαν την ευκαιρία για αναθέσεις αντί να εξετάσουν τη δυνατότητα συμβιβασμού με τα θύματα.

Και όχι μόνο: λάβαμε, πράγμα πρωτοφανές για την τοπική αυτοδιοίκηση, αντί απαντήσεως αναφορικά με τη νομιμότητα, εξώδικο από το δικηγόρο στον οποίο έγινε η ανάθεση με απειλές σε βάρος μας επειδή αναδείξαμε το θέμα!

Κατόπιν αυτού οφείλουμε να προσφύγουμε στην Ελληνική Δικαιοσύνη ζητώντας τον έλεγχο των εμπλεκομένων στην ανωτέρω μεθόδευση καθώς ουδείς μπορεί να θεωρεί ότι βρίσκεται υπεράνω του νόμου!

Γεφύρι της Άρτας το παραλιακό μέτωπο του Φαληρου

Γεφύρι της Άρτας το παραλιακό μέτωπο του Φαληρου

Σε… γεφύρι της Άρτας κινδυνεύει να μετατραπεί το περίφημο παραλιακό μέτωπο του Φαλήρου που κάποιοι έσπευσαν να χαρακτηρίσουν ως… Αθηναϊκή Ριβιέρα. Η αιτία είναι ότι τα λεφτά τελείωσαν κι αν δεν εξευρεθούν άλλοι πόροι το έργο θα παραμείνει στη μέση.

Την αποκαρδιωτική αυτή αποκάλυψη έκανε στο Κανάλι Ένα, τον δημοτικό ραδιοσταθμό του Πειραιά ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αυτοδιοίκησης Αττικής Γιάννης Σγουρός, μετά την συζήτηση-ενημέρωση που έγινε για το θέμα αυτό στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.

Ο κ. Σγουρός τόνισε ότι από την αρχή της θητείας της κ.Δούρου στην Περιφέρεια ,είχε πει σε όλους τους τόνους ότι το έργο δεν έπρεπε να ξεκινήσει γιατί δεν υπήρχαν πόροι και δεν θα τελείωνε ποτέ…

Η ιδέα και τα πρώτα σχέδια για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου ξεκίνησαν το 2012,αλλά δυόμισι χρόνια μετά το έργο απεντάχθηκε από τα ευρωπαϊκά προγράμματα γιατί χαρακτηρίστηκε… φαραωνικό που θα ήταν πολυτέλεια για μια χώρα χρεωκοπημένη ,με αποτέλεσμα να μην μπορεί να πάρει χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Είπα τότε, υπογράμμισε ο κ.Σγουρός, ότι το έργο χωρίς λεφτά δεν πρέπει να ξεκινήσει.Όμως η νέα τότε Διοίκηση της Περιφέρειας επειδή προφανώς ήθελε να δείξει ότι μπορεί να κάνει κάτι μεγάλο,το ξεκίνησε βασιζόμενη στα 350 εκατ ευρώ που της άφησε στο ταμείο η δίκη μας Διοίκηση.

Αυτό ήταν ένα διπλό λάθος διότι από τη μια έγινε ένα έργο που δεν θα τελειώσει κι από την άλλη χάθηκαν πολύτιμοι πόροι που θα μπορούσαν να είχαν διατεθεί στους 35 δήμους της Περιφέρειας για να κάνουν έργα πνοής και ουσίας ,όπως σχολικά κτίρια ,αντιπλημμυρικές υποδομές κλπ.

Από τα 350 εκατ ευρώ,σημείωσε ο κ. Σγουρός, τα 110 περίπου εκατ πήγαν για την πρώτη φάση του έργου από 75 που είχαν προϋπολογισθεί παρ όλο που εξαιρέθηκαν κομμάτια από την προγραμματική σύμβαση και θα έπρεπε να μειωθεί το πόσον0.

Επειδή όμως λόγω έλλειψης χρημάτων υπήρξαν καθυστερήσεις χρειάστηκε να γίνουν τρεις συμπληρωματικές συμβάσεις μέσα σε ενάμισι χρόνο για να τελειώσει η πρώτη φάση τουλάχιστον,κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ανεβεί το κόστος γιατί οι εργολάβοι από 55 τοις εκατό έκπτωση που έδιναν στην αρχή τώρα δεν έδιναν ουτε35 τοις εκατό.

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ.Σγουρός, είναι σαν να ξεκινάει κάποιος να κάνει μια πολυκατοικία χωρίς να έχει όλο το απαιτούμενο πόσον. Και όταν τα χρήματα που διαθέτει τελειώσουν το κτίριο μένει… γιαπί.Η πρώτη φάση ήταν να τελειώσει το 2019,συνέχισε, τώρα όμως μετά από τρεις παρατάσεις θα παραδοθεί το καλοκαίρι,δηλαδή δυο χρόνια μετά.Για την δεύτερη φάση απαιτούνται γύρω στα 170 εκατ ευρω τα οποία δεν υπάρχουν.

Στη συζήτηση που έγινε στο Περιφερειακό Συμβούλιο σύμφωνα με τον κ Σγουρό,ειπώθηκε πως προσελήφθη χρηματοοικονομικός σύμβουλος για να συντάξει οικονομοτεχνική μελέτη για την δεύτερη φάση η οποία θα προβλέπει και τρόπους χρηματοδότησης Μέχρι να γινει η μελέτη ,μέχρι να συζητηθούν οι όποιοι τρόποι χρηματοδότησης προταθούν και μέχρι να ευοδωθούν ,στην παραλία δε θα γίνεται τίποτα. Γιατί κανένας ούτε η Περιφέρεια, ούτε το υπουργείο υποδομών δεν έδειξαν διάθεση να συνεισφέρουν.

Μεγάλο θέμα όμως υπάρχει και με τα μπάζα που έχουν συγκεντρωθεί στο σημείο από τις εκσκαφές που έγιναν για τα αντιπλημμυρικά έργα που συντελεστηκαν στα πλαίσια της πρώτης φάσης ,αλλά και από τις μετατοπίσεις των δρόμων ή τη δημιουργία των οδικών σηράγγων.

Όπως είπε ο κ. Σγουρός όλα αυτά τα υλικά σχηματίζουν λόφους κατά μήκος της παραλίας που κρύβουν τη θέα αλλά και δημιουργούν τεράστια προβλήματα στους κατοίκους του Μοσχατου και των Τζιτζιφιών,γιατί όποτε φυσάει γεμίζουν τα σπίτια τους χώματα.Αυτά τα μπάζα όμως δεν μπορούν να φύγουν από εκεί γιατί θα χρησιμοποιηθούν στη δεύτερη φάση .Κάτι που σημαίνει πως όσο καθυστερεί η φάση αυτή θα συνεχίζεται το μαρτύριο των κατοίκων.Μάλιστα ο πρώην Δήμαρχος Καλλιθέας Κώστας Ασκούνης που παρίστατο στη συνεδρίαση χαρακτήρισε τους λόφους αυτούς …μικρό σινικο τείχος!

Καταλήγοντας ο κ. Σγουρός εξέφρασε την αγωνία του για την πορεία του έργου ,το οποίο όπως είπε ξεκίνησε ως ευλογία και εξελίσσεται σε κατάρα για όλο το παραλιακό μέτωπο,γιατί δεν υπάρχει κανένα φως στο τούνελ της χρηματοδότησής του.

Και όσο δεν υπάρχουν λεφτά δεν γίνεται τίποτα.Μπορεί ο κ Πατουλης να έχει τις καλύτερες των προθέσεων αλλά δεν αρκούν γιατί δεν υπάρχουν πόροι.Όσες προσπάθειες κι αν γίνουν, όσες μελέτες ,όσες προσπάθειες,μέχρι να ευδοκιμήσουν θα περάσει πολύς καιρός.

Και το έργο θα παραμένει στη μέση Άλλο ένα όνειρο χάθηκε για την Αττική,άλλη μια αστοχία θα κληθούν να πληρώσουν οι κάτοικοι του Νοτίου τομέα που πίστεψαν ότι θα γυρίσουν σελίδα. Είπαμε τα θαύματα σ αυτή τη χώρα κρατάνε λίγο.Οι εφιάλτες είναι εκείνοι που διαρκούν.Δυστυχώς….

Νίκος Παρασκευάς

Ερασιτεχνικός αθλητισμός ώρα μηδέν!

Ερασιτεχνικός αθλητισμός ώρα μηδέν!

Ανοιχτή Επιστολή Γιάννη Σγουρού, μέλος ΕΟΕ, πρώην Πρόεδρος

ΑΟΝΣ Ο  ΜΙΛΩΝ (1983-1997),

προς τον Πρόεδρο της Κυβέρνησης κ. Κυριάκο Μητσοτάκη

 

Με ανησυχία παρακολουθούμε την αλλοπρόσαλλή πολιτική που εφαρμόζεται στην διαχείριση του αθλητικού χώρου, με την απαγόρευση διεξαγωγής όλων των πρωταθλημάτων των ερασιτεχνικών κατηγοριών με πρόσχημα την προστασία της δημόσιας υγείας, που έχει επιφέρει συντριπτικό κάταγμα στον σκελετό που στηρίζει το αθλητικό οικοδόμημα και μαρτυρά άγνοια της δομής του και των προτεραιοτήτων του.

Δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε την διαφοροποίηση των υγειονομικών δεδομένων και μέτρων προστασίας που λαμβάνονται, που αφενός μεν επιτρέπουν την διεξαγωγή των πρωταθλημάτων βιτρίνας και αφετέρου δε οδηγούν σε βέβαιο μαρασμό  τον τροφοδότη της ανώτερης κατηγορίας που είναι τα ερασιτεχνικά σωματεία. Το σύνολο των αθλητών που στελεχώνουν τις εθνικές ομάδες ανδρών και γυναικών αλλά και τις προβεβλημένες ομάδες, προέρχονται από τους αφανείς εργάτες, προπονητές και παράγοντες, που δεν συγκεντρώνουν  τα φώτα της δημοσιότητας με συνέπεια αποτελούν τα εύκολα θύματα της οποιαδήποτε βλαπτικής απόφασης, γιατί δεν βάζουν σε κίνδυνο το περίφημο πολιτικό κόστος.

Το πρόβλημα της δαπάνης των test που απαιτούνται, για την διατήρηση της λειτουργίας των πρωταθλημάτων, είναι αδύνατον να το σηκώσουν τα σωματεία, με δεδομένο ότι οι χορηγοί τους είναι μικρές τοπικές επιχειρήσεις  οι οποίες λόγω lock down δεν λειτουργούν, αλλά έτσι και αλλιώς, θα έπρεπε να καλύπτονται από την πολιτεία, τις περιφέρειες και τους δήμους, αφού αναγνωρίσουν με ειλικρίνεια χωρίς  βερμπαλισμούς, την σημαντικότητα τους όχι μόνο για τον αθλητισμό αλλά και για τις τοπικές κοινωνίες.

Δεν υπάρχει καμία τοπική συλλογικότητα που να προσφέρει τόσες δυνατότητες και διεξόδους στους δημότες της και στην νεολαία . Τα σωματεία, πέρα από τα κλασικά προφανή ευεργετήματα (άθληση, υγεία, κοινωνικοποίηση κλπ) είναι οι πύλες εισόδου στο  αθλητικό σύστημα που επιτρέπει την αξιοποίηση των δεξιοτήτων αθλητών ώστε να καταστούν παγκόσμιες προσωπικότητες στον χώρο τους. Πρόσφατο παράδειγμα αλλά όχι μοναδικό, η περίπτωση Αντετοκούμπο.

Η πολιτική που ακολουθείται δεν παραπέμπει στην παραδοχή της ζωτικής σημασίας της ύπαρξης των σωματείων,  αλλά αντιμετωπίζονται ως ψήφοι για επίδειξη δύναμης με τον έλεγχο ομοσπονδιών.

Ακατανόητη επίσης είναι και η αντιμετώπιση των προπονητών, που αποτελούν επαγγελματίες που επλήγησαν από την απόφαση για lock down. Ενώ κατά το πρώτο lock down έλαβαν το βοήθημα των 800euro τον Μάϊο του 2020 στην συνέχεια από τις αρχές Μαρτίου του 2020 ζουν χωρίς απολαβές αφού με την αναστολή των πρωταθλημάτων μείνανε ουσιαστικά άνεργοι. Δύσκολα μπορούν να ανιχνευθούν ίχνη λογικής σε τέτοιου είδους αποφάσεις που έχουν δημιουργήσει δυσεπίλυτα προβλήματα επιβίωσης σε χιλιάδες προπονητές που τους έχει οδηγήσει στην πλήρη ένδεια, χωρίς καμία δυνατότητα αντίδρασης . Δηλαδή τον Μάϊο αναγνωρίζονται ως επαγγελματίες αλλά στην συνέχεια ως χομπίστες;  Ο ρόλος του προπονητή σίγουρα περιέχει συναίσθημα, δημιουργικότητα και αγάπη αλλά δεν παύει να είναι ένα επάγγελμα, που απαιτεί πολλές ώρες απασχόλησης, άγχος, διαρκή ενημέρωση και συνήθως ελάχιστες απολαβές.

Είναι επιτακτική η ανάγκη, της καταβολής, αναδρομικά και για όσο διάστημα ισχύουν οι απαγορεύσεις, το βοήθημα που προβλέπεται για την αναστολή των συμβάσεων εργασίας.

Θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι το σύνολο των προπονητών είναι ουσιαστικά ανασφάλιστοι, που μεγεθύνει το πρόβλημα, καθώς για δικούς τους λόγους τα σωματεία και ενδεχομένως μερίδα προπονητών, δεν επιθυμούν παρανόμως την υπογραφή συμβολαίου, χωρίς να υπάρχει ελεγκτικός μηχανισμός που να επιτηρεί την βασική αυτή προϋπόθεση για σύναψη συμβάσεων. Να επιβληθεί στα σωματεία, ως προϋπόθεση συμμετοχής στα οικεία πρωταθλήματα, να καταθέτουν τη σύμβαση εργασίας με τον προπονητή τους.

Η ανάγκη της κρατικής ενίσχυσης μιας δραστηριότητας, προκύπτει από την αναγνώριση της σημαντικότητας της σε συνδυασμό την διαπίστωση ότι δεν μπορεί να συντηρηθεί με ίδιους πόρους λόγω αντικειμενικών δυσκολιών.

 

Γιάννης Σγουρός

Γενικός Γραμματέας Αθλητισμού (10/1996 έως 01/ 2001)

Πρόεδρος ΕΟΑΒ (1984-1996 και 2001-2005)

Νομάρχης Αθηνών και Περιφερειάρχης Αττικής (2003-2014)

 

Γ. Σγουρός: Μη ρεαλιστικός και βιώσιμος ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας Αττικής

Γ. Σγουρός: Μη ρεαλιστικός και βιώσιμος ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας Αττικής

Tον κώδωνα του κινδύνου για τον εκτροχιασμό των οικονομικών μεγεθών  έκρουσε ο Γιάννης Σγουρός κατά τη διάρκεια της συζήτησης του προϋπολογισμού της Περιφέρειας Αττικής του έτους 2021.

Όπως σημείωσε ο πρώην Περιφερειάρχης Αττικής η σημερινή διοίκηση ακολουθεί την πολιτική της αλόγιστης υπερδέσμευσης των πόρων των προκατόχων της με αποτέλεσμα η Περιφέρεια να οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε οικονομικό αδιέξοδο.

Το πρόβλημα έγκειται, όπως εξήγησε, κυρίως στις δαπάνες εκτέλεσης των έργων της Περιφέρειας αφού διαρκώς υπογράφονται νέες εργολαβικές συμβάσεις χωρίς να έχουν διασφαλιστεί τα αντίστοιχα έσοδα για την υλοποίησή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι απλήρωτες συμβατικές υποχρεώσεις ανέρχονται περίπου σε 250 εκ. € ενώ ακολουθούν συμβάσεις νέων έργων περίπου 450 εκ. €, χωρίς η Περιφέρεια να έχει τους αντίστοιχους πόρους (200 εκ. τα ταμειακά διαθέσιμα) και χωρίς στον κρατικό προϋπολογισμό να υπάρχει αύξηση των πιστώσεων προς την αυτοδιοίκηση.

Αποτέλεσμα της παγιωμένης τα τελευταία χρόνια πρακτικής είναι να ροκανίζονται τα ταμειακά διαθέσιμα τα οποία μειώνονται με γεωμετρικούς ρυθμούς (-40 % την τελευταία 4ετία) και τα οποία εντός των επομένων ετών αναμένεται να εξανεμιστούν πλήρως οδηγώντας την Περιφέρεια σε στάση πληρωμών.

Παράλληλα ο Γιάννης Σγουρός επέκρινε την αύξηση των πιστώσεων που παρατηρείται σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό αρχικό προϋπολογισμό σε μη ανελαστικές δαπάνες όπως διοργάνωση συνεδρίων και εκδηλώσεων (+125%), δαπάνες δημοσίων σχέσεων (+300%), διαφημίσεις και εκδόσεις (+200%).

Στην τοποθέτησή του ο πρώην Περιφερειάρχης Αττικής επέκρινε τη διοίκηση της Περιφέρειας για έλλειψη επιχειρησιακού σχεδιασμού και οράματος και χωρίς ουσιαστικές παρεμβάσεις στην κυβέρνηση, ενώ ζήτησε να εκπονηθεί ειδικό σχέδιο της Περιφέρειας σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και δη των κλάδων που έχουν υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα από την πανδημία.

Η παράταξη του Γ. Σγουρού κατέθεσε ένα πλέγμα προτάσεων για την υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομών που έχει ανάγκη η Αττική που περιλαμβάνουν: α) Μέτρα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, β) Ανάπλαση του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας, γ) Κατασκευή νοσοκομείου στην Ανατολική Αττική, δ) Ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών (σιδηροδρομική σύνδεση Λαύριο, Ραφήνα), ε) Ψηφιακή σύγκλιση, ζ) Στήριξη Ερασιτεχνικού Αθλητισμού (με τα κριτήρια της ΓΓΑ).

Τέλος ο κ. Σγουρός στην τοποθέτησή του υπενθύμισε στο Περιφερειακό Συμβούλιο ότι τον Αύγουστο 2014 παρέδωσε στην κα Δούρου μια Περιφέρεια με ταμειακό πλεόνασμα ύψους 350 εκ. ευρώ (καθαρό), 1100 μεγάλα, μεσαία και μικρά έργα, υψηλά ποσοστά απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων (83% απορρόφηση του ΠΕΠ Αττικής 2007-2013), ώριμοι σχεδιασμοί για την επίλυση μεγάλων προβλημάτων, μεγάλα έργα δρομολογημένα σε εξέλιξη, ουσιαστικές παρεμβάσεις στην εκάστοτε Κυβέρνηση,  εύρυθμη υπηρεσιακή λειτουργία, απόλυτη εξυγίανση του ΕΔΣΝΑ (απόβλητα) και από ελλειμματικό ταμείο τον παρέδωσε πλεονασματικό και χωρίς χρέη. Με λίγα λόγια  χρηστή οικονομική διαχείριση και με απόλυτη διαφάνεια.

Τοποθετήσεις στο Περιφερειακό Συμβούλιο για τον προϋπολογισμό έκαναν ακόμη εκ μέρους της παράταξης Ανεξάρτητη Αυτοδιοίκηση Αττικής οι περιφερειακοί σύμβουλοι Νίκος Ανδρουλακάκης, Σωτήρης Μεθενίτης, Δημήτρης Κατσικάρης και Σπύρος Αδαμόπουλος.

Τον κώδωνα του κινδύνου για τον εκτροχιασμό των οικονομικών μεγεθών  έκρουσε ο Γιάννης Σγουρός κατά τη διάρκεια της συζήτησης του προϋπολογισμού της Περιφέρειας Αττικής του έτους 2021.

Όπως σημείωσε ο πρώην Περιφερειάρχης Αττικής η σημερινή διοίκηση ακολουθεί την πολιτική της αλόγιστης υπερδέσμευσης των πόρων των προκατόχων της με αποτέλεσμα η Περιφέρεια να οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε οικονομικό αδιέξοδο.

Το πρόβλημα έγκειται, όπως εξήγησε, κυρίως στις δαπάνες εκτέλεσης των έργων της Περιφέρειας αφού διαρκώς υπογράφονται νέες εργολαβικές συμβάσεις χωρίς να έχουν διασφαλιστεί τα αντίστοιχα έσοδα για την υλοποίησή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι απλήρωτες συμβατικές υποχρεώσεις ανέρχονται περίπου σε 250 εκ. € ενώ ακολουθούν συμβάσεις νέων έργων περίπου 450 εκ. €, χωρίς η Περιφέρεια να έχει τους αντίστοιχους πόρους (200 εκ. τα ταμειακά διαθέσιμα) και χωρίς στον κρατικό προϋπολογισμό να υπάρχει αύξηση των πιστώσεων προς την αυτοδιοίκηση.

Αποτέλεσμα της παγιωμένης τα τελευταία χρόνια πρακτικής είναι να ροκανίζονται τα ταμειακά διαθέσιμα τα οποία μειώνονται με γεωμετρικούς ρυθμούς (-40 % την τελευταία 4ετία) και τα οποία εντός των επομένων ετών αναμένεται να εξανεμιστούν πλήρως οδηγώντας την Περιφέρεια σε στάση πληρωμών.

Παράλληλα ο Γιάννης Σγουρός επέκρινε την αύξηση των πιστώσεων που παρατηρείται σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό αρχικό προϋπολογισμό σε μη ανελαστικές δαπάνες όπως διοργάνωση συνεδρίων και εκδηλώσεων (+125%), δαπάνες δημοσίων σχέσεων (+300%), διαφημίσεις και εκδόσεις (+200%).

Στην τοποθέτησή του ο πρώην Περιφερειάρχης Αττικής επέκρινε τη διοίκηση της Περιφέρειας για έλλειψη επιχειρησιακού σχεδιασμού και οράματος και χωρίς ουσιαστικές παρεμβάσεις στην κυβέρνηση, ενώ ζήτησε να εκπονηθεί ειδικό σχέδιο της Περιφέρειας σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και δη των κλάδων που έχουν υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα από την πανδημία.

Η παράταξη του Γ. Σγουρού κατέθεσε ένα πλέγμα προτάσεων για την υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομών που έχει ανάγκη η Αττική που περιλαμβάνουν: α) Μέτρα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, β) Ανάπλαση του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας, γ) Κατασκευή νοσοκομείου στην Ανατολική Αττική, δ) Ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών (σιδηροδρομική σύνδεση Λαύριο, Ραφήνα), ε) Ψηφιακή σύγκλιση, ζ) Στήριξη Ερασιτεχνικού Αθλητισμού (με τα κριτήρια της ΓΓΑ).

Τέλος ο κ. Σγουρός στην τοποθέτησή του υπενθύμισε στο Περιφερειακό Συμβούλιο ότι τον Αύγουστο 2014 παρέδωσε στην κα Δούρου μια Περιφέρεια με ταμειακό πλεόνασμα ύψους 350 εκ. ευρώ (καθαρό), 1100 μεγάλα, μεσαία και μικρά έργα, υψηλά ποσοστά απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων (83% απορρόφηση του ΠΕΠ Αττικής 2007-2013), ώριμοι σχεδιασμοί για την επίλυση μεγάλων προβλημάτων, μεγάλα έργα δρομολογημένα σε εξέλιξη, ουσιαστικές παρεμβάσεις στην εκάστοτε Κυβέρνηση,  εύρυθμη υπηρεσιακή λειτουργία, απόλυτη εξυγίανση του ΕΔΣΝΑ (απόβλητα) και από ελλειμματικό ταμείο τον παρέδωσε πλεονασματικό και χωρίς χρέη. Με λίγα λόγια  χρηστή οικονομική διαχείριση και με απόλυτη διαφάνεια.

Τοποθετήσεις στο Περιφερειακό Συμβούλιο για τον προϋπολογισμό έκαναν ακόμη εκ μέρους της παράταξης Ανεξάρτητη Αυτοδιοίκηση Αττικής οι περιφερειακοί σύμβουλοι Νίκος Ανδρουλακάκης, Σωτήρης Μεθενίτης, Δημήτρης Κατσικάρης και Σπύρος Αδαμόπουλος.

Με ρυθμό χελώνας τα έργα στον Φαληρικό Όρμο (φώτο) – Χωρίς εξασφαλισμένες πιστώσεις ξεκίνησαν ένα έργο στα τυφλά

Με ρυθμό χελώνας τα έργα στον Φαληρικό Όρμο (φώτο) – Χωρίς εξασφαλισμένες πιστώσεις ξεκίνησαν ένα έργο στα τυφλά

Με ρυθμό χελώνας προχωράνε τα έργα στον Φαληρικό Όρμο, με αποτέλεσμα 3,5 χρόνια μετά τη έναρξη κατασκευής του έργου, να μην υπάρχει σαφής χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσής του και να κρατούνται «όμηροι» χιλιάδες κάτοικοι και εργαζόμενοι ενός πολύ μεγάλου μέρους του λεκανοπεδίου της Αττικής, που βλέπουν τη ζωή τους να υποβαθμίζεται καθημερινά.

Όπως τονίζει ο πρώην Περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός και επικεφαλής της παράταξης «Ανεξάρτητη Αυτοδιοίκηση Αττικής», τα εργοτάξια τους τελευταίους μήνες υπολειτουργούν (βλ. συν. φώτο) ενώ έχει χαθεί κάθε πρόσβαση και οπτική θέα  στη θάλασσα  από την πλευρά του Μοσχάτου.

Οι καθυστερήσεις όπως τονίζει ο Γ. Σγουρός είναι αποτέλεσμα της προχειρότητας με την οποία ξεκίνησε το έργο καθώς δεν υπήρχαν εξ αρχής διασφαλισμένες πιστώσεις για το σύνολο της κατασκευής του με αποτέλεσμα η ολοκλήρωση του να κινδυνεύει να παραπεμφθεί στις καλένδες όπως το μετρό της Θεσσαλονίκης.

Και αυτό αν και ήδη το κόστος του έργου έχει μετά την υπογραφή αλλεπάλληλων συμπληρωματικών συμβάσεων υπερβεί το 50 % του αρχικού του προϋπολογισμού  ξεπερνώντας τα 100 εκ. € με αποκλειστική χρηματοδότηση από ίδιους πόρους της Περιφέρειας Αττικής δηλαδή από τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων.

Και όλα αυτά ενώ βρισκόμαστε μόνο στην Α’ φάση του έργου, χωρίς να υπάρχουν προβλέψεις από που θα χρηματοδοτηθεί η Β’ φάση του έργου, πότε θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και πότε θα αποδοθεί το έργο στο σύνολο του.

Η αρχική βέβαια δέσμευση της πρώην διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής (Δούρου) ήταν ότι το έργο θα τέλειωνε σε δύο χρόνια και εντός του αρχικού του προϋπολογισμού ….

Η δέσμευση της σημερινής διοίκησης της Περιφέρειας ήταν ότι το έργο της α’ φάσης θα τέλειωνε στις αρχές του 2021 ενώ για τη β΄ φάση βρίσκεται σε αναζήτηση πόρων ….

Σε δηλώσεις του ο Γιάννης Σγουρός τόνισε ότι «Υπάρχουν συνολικά ευθύνες τόσο στην προηγούμενη όσο και στη σημερινή διοίκηση της Περιφέρειας για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου και την εκτροπή του προϋπολογισμού του. Η Αθηναϊκή Ριβιέρα έχει γίνει ένα απέραντο εργοτάξιο χωρίς χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης. Οι πολίτες έχουν κάθε δικαίωμα να πληροφορηθούν το χρονοδιάγραμμα του έργου, πότε θα τελειώσει η α’ φάση και πότε η β΄ φάση, πότε δηλαδή το έργο θα είναι λειτουργικό και ποιο κόστος. Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη οφείλει να συνδράμει ώστε να βρεθούν οι πόροι για την ολοκλήρωση του έργου».

 

Πυροτεχνήματα στους πρόποδες του βουνού Fuji

Πυροτεχνήματα στους πρόποδες του βουνού Fuji

Λόγω ματαίωσης των Ολυμπιακών αγώνων στο Tokyo τα πυροτεχνήματα χρησιμοποιήθηκαν για να παρουσιάσουν ένα καλοκαιρινό σόου στους πρόποδες του βουνού Fuji.

 

Συνέντευξη μου στην Εφημερίδα Κοινωνική

Συνέντευξη μου στην Εφημερίδα Κοινωνική

Ο πρώτος που είχε υπογράψει ΣΔΙΤ για τη δημιουργία μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων απάντησε στις ερωτήσεις και στο ρεπορτάζ της ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ.

– Συμφωνείτε με τους σχεδιασμούς της Κυβέρνησης και της Περιφέρειας; Η απόφαση της Κυβέρνησης να εγκρίνει εκ νέου την κατασκευή των Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) της Αττικής μέσω ΣΔΙΤ αποτελεί ένα είδος αναγνώρισης των προσπαθειών που καταβάλαμε την περίοδο 2012-2014, κόντρα στα πάσης φύσεως συντεχνιακά και άλλα συμφέροντα, ώστε να αποκτήσει η Αττική υποδομές διαχείρισης αποβλήτων εφάμιλλες των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Έπρεπε δυστυχώς να περάσουν ακριβώς 8 χρόνια από τον Νοέμβριο του 2012 οπότε και εγκρίθηκε η αρχική προσφυγή στη διαδικασία των ΣΔΙΤ από την τότε Διυπουργική Επιτροπή, για να επιστρέψουμε και πάλι στην ίδια αφετηρία με την έγκριση νέων διαδικασιών πάλι από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ τον Νοέμβριο του 2020. Όσοι έσπευδαν τότε παρασυρμένοι από τον οίστρο της εξουσίας να μας κουνήσουν το δάκτυλο (βλ. Ρ. Δούρου), ας αναλογιστούν ότι εξαιτίας των ιδεοληψιών τους: Χάθηκαν 400 εκ. € από ευρωπαϊκά και ιδιωτικά κεφάλαια, συσσωρεύθηκαν δεκάδες χιλιάδες τόνοι απορριμμάτων στη Φυλή που θα μπορούσαν να έχουν ανακυκλωθεί, χάθηκε πολύτιμος χρόνος και υπέστη το περιβάλλον και η οικονομία μας μεγάλη βλάβη. Ομοίως και η σημερινή διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής (βλ. Γ. Πατούλης) που προεκλογικά μας εγκαλούσε για αδράνεια σήμερα ακολουθεί τα βήματά μας. Αυτό που ωστόσο δεν μπορώ να καταλάβω είναι πως γίνεται η κατασκευή τεσσάρων Μονάδων Επεξεργασίας και τριών Μονάδων Κομποστοποίησης το 2012 δυναμικότητας 1,5 εκ. tn να προϋπολογίζεται σε 400 εκ. € και σήμερα η κατασκευή δύο Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων να προϋπολογίζεται σε 640 εκ. €. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με πολλές καταγγελίες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα και δεν έχουν απαντηθεί, ακόμη και από δημάρχους, περί υπερκοστολογημένων έργων και προμηθειών, αδιαφανών διαδικασιών, πανάκριβων, φωτογραφικών διαγωνισμών δείχνει ότι κάτι δεν πάει καλά στο βασίλειο της Δανιμαρκίας. Αλλά αυτά επιτρέψτε μου να πω ότι είναι σκηνές από τα προσεχώς. – Ποια η θέση σας για όσα σχεδιάζονται σε Σχιστό και Φυλή; Η άποψή μας για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική είναι ότι πρέπει επιτέλους να συμβαδίσει με αυτές των άλλων ευρωπαϊκών περιφερειών, όπου το απόρριμμα δεν θεωρείται απόβλητο αλλά πόρος προς αξιοποίηση. Για τον σκοπό αυτό απαιτείται η ευρεία ανάπτυξη συστημάτων διαλογής στην πηγή αποβλήτων από τους Δήμους με τη συνεργασία της Περιφέρειας σε υλικά όπως βιοαπόβλητα, μέταλλα, χαρτί, πλαστικό, γυαλί, και όπου η διαλογή στην πηγή δεν επαρκεί ή δεν είναι δυνατή, θα πρέπει να αναπτυχθεί η χρήση σύγχρονων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων ώστε επιτέλους να μειώσουμε τα απόβλητα που θάβουμε. Δεν γίνεται εν έτει 2020 να θάβουμε ακόμη 2 εκ. τόνους σκουπιδιών στη Φυλή! Αυτό προσπαθήσαμε να αλλάξουμε την περίοδο της θητείας μας (2012-2014) αλλά δυστυχώς προσκρούσαμε σε συμφέροντα που ήθελαν να διατηρηθεί το φαύλο καθεστώς που είχε επικρατήσει για δεκαετίες. Φανταστείτε ότι εάν είχε προχωρήσει ο σχεδιασμός που υλοποιούσαμε που είχε τη σύμφωνη γνώμη της Κυβέρνησης, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των Δήμων της Αττικής σήμερα δεν θα θάβονταν στη Φυλή ούτε το 50 % των παραπάνω ποσοτήτων. Δυστυχώς συναντήσαμε λυσσαλέα αντίδραση, διότι προφανώς χαλάσαμε σε κάποιους τη μανέστρα… Και έτσι βρισκόμαστε σήμερα στο σημείο μηδέν. Σε ό,τι αφορά το Σχιστό η θέση μας ήταν σαφής εξ αρχής. Δεν μπορεί σε μια περιοχή που είχε βασανιστεί επί χρόνια με ανοικτή χωματερή να επιλέγεις να χωροθετήσεις ΜΕΑ και μάλιστα πολλαπλάσιας δυναμικότητας από ό,τι έχει ανάγκη ο ευρύτερος Πειραιάς. Για να το πω με δυο λόγια, ο εφιάλτης της Φυλής παραμένει και ο εφιάλτης του Σχιστού επιστρέφει.

– Ποια πιστεύετε ότι είναι η ενδεδειγμένη λύση για την Αττική; Η πρόταση που είχαμε καταθέσει προεκλογικά είναι η ίδια και δεν αλλάζει. Πρώτον απαιτείται σαφής ενδυνάμωση των προγραμμάτων διαλογής στην πηγή από τους Δήμους και έλεγχος και αξιολόγηση των συστημάτων διαλογής στην πηγή που αναπτύσσουν τα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης (π.χ. μπλε κάδοι). Είναι επιταγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και απαίτηση των καιρών, καθώς βλέπουμε ότι η κλιματική αλλαγή επηρεάζει όλο τον πλανήτη και οι πόροι του οικοσυστήματός μας εξαντλούνται με ταχείς ρυθμούς. Οι Δήμοι πρέπει να υποστηριχθούν και θεσμικά (η εκπόνηση Τοπικών Σχεδίων Διαχείρισης δεν αρκεί) αλλά και οικονομικά ώστε να μπορέσουν να σηκώσουν το βάρος της ευθύνης που υπερβαίνει τη λογική του να έχω απλά καθαρό τον Δήμο μου. Δεύτερον απαιτείται η συνολική ριζική επανεξέταση των χωροθετήσεων των Χώρων Υγειονομικής Ταφής και των Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων στην Αττική μέσα από ευρεία συνεργασία Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Πανεπιστημιακής Κοινότητας, Επιστημονικής Κοινότητας και μέσα ασφαλώς από ευρεία διαβούλευση. Η περιοχή της Φυλής έχει ξεπεράσει προ πολλού τα όριά της και πρέπει να μπει ένας ορίζοντας οριστικού κλεισίματος όχι στα λόγια (βλ. Ρ. Δούρου) αλλά στην πράξη. Τρίτον απαιτούνται fast track διαδικασίες με αξιοποίηση διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων. Με απλά αλλά αποφασιστικά βήματα μπορεί να αλλάξει το status quo στη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική. Η Παράταξή μας θα συμβάλλει με κάθε πρόσφορο και γόνιμο τρόπο στην εξεύρεση λύσεων κοινά αποδεκτών αλλά και θα παρακολουθεί και θα στηλιτεύσει όσες περιπτώσεις διαπιστώσει ότι με όχημα τη διαχείριση των απορριμμάτων κάποιοι επιχειρούν να εξυπηρετήσουν ιδιοτελή συμφέροντα. Σας θυμίζω την ανακοίνωση που είχα εκδώσει σαν Περιφερειάρχης το 2012: Την κατασκευή των τεσσάρων εργοστασίων απορριμμάτων στην Αττική με τη Σύμπραξη Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα, ενέκρινε η Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), που συνεδρίασε σήμερα, Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2012, υπό την προεδρία του υπουργού Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη, και τη συμμετοχή του Περιφερειάρχη Αττικής και Προέδρου του ΕΔΣΝΑ, Γιάννη Σγουρού, του Υπουργού Εσωτερικών, Ευριπίδη Στυλιανίδη, του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Σταύρου Καλαφάτη, του Υφυπουργού Ανάπτυξης, Νότη Μηταράκη, και του Ειδικού Γραμματέα ΣΔΙΤ, Νίκου Μαντζούφα. Την απόφαση για τη διενέργεια τεσσάρων ξεχωριστών διαγωνισμών για τα εργοστάσια απορριμμάτων στο λεκανοπέδιο Αττικής είχε λάβει ομόφωνα η Εκτελεστική Επιτροπή του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ), βάσει της οποίας υπεβλήθη το αίτημα για την ένταξή τους στον «Κατάλογο Προτεινομένων Συμπράξεων» της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ.