ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Στιγμές, μοναδικές και ανεπανάληπτες! 1984 – 2004 Εθνική ομάδα άρσης βαρών Αθήνα 2004

Στιγμές, μοναδικές και ανεπανάληπτες! 1984 – 2004 Εθνική ομάδα άρσης βαρών Αθήνα 2004

Σπύρου Π .(προπονητής), Σαμπάνης Λ, Πύρρος Δ. , Σγουρός Ι (πρόεδρος ΕΟΑΒ), Ιακώβου Χ. (Προπονητής), Καχιασβίλης Κ, Μήτρου Β. , Κατσαϊδωνης Ι (Προπονητής), Μαυροματίδης Δ. (μέλος ΔΣ της ΕΚΑΒ) Κουρτίδης Ν, Τσακίρη Α, Κασάπη Β. , Καστρίτση Χ, Μαρκούλας Γ. , Ιωαννίδη Χ.

Στιγμές, μοναδικές και ανεπανάληπτες! 1984 – 2004

Στιγμές, μοναδικές και ανεπανάληπτες! 1984 – 2004

Εθνική ομάδα άρσης βαρών 1988 στη Σεούλ
Σαλτσίδης Παύλος, Σφακιανάκης Χαράλαμπος, Κωνσταντινίδης Χρήστος, Σιδηρόπουλος Γιάννης, Τσιντσάρης Γιάννης, Klemens Roguski (Προπονητής), Σγουρός Γιάννης (Πρόεδρος ΕΟΑΒ)

Απάντηση στην ανακοίνωση του Γ. Πατούλη σχετικά με την από 1/7/20 έγκριση της ΜΠΕ για τη μαρίνα Βουλιαγμένης

Απάντηση στην ανακοίνωση του Γ. Πατούλη σχετικά με την από 1/7/20 έγκριση της ΜΠΕ για τη μαρίνα Βουλιαγμένης

Ο κ. Πατούλης αισθανόμενος την ανάγκη να απολογηθεί στους κατοίκους της Βουλιαγμένης για την απόφαση του να μετατραπεί η μαρίνα Βουλιαγμένης σε λιμάνι, ξεχνάει ότι η Παράταξη του στο πρόσφατο παρελθόν (2016), ούτε καν είχε ψηφίσει την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την μεγαλύτερη επένδυση στην περιοχή, αυτή του «Αστέρα Βουλιαγμένης.

Και ενώ το 2018 στην απόφαση της Περιφέρειας Αττικής για την ΣΜΠΕ της μαρίνας Βουλιαγμένης, σημερινοί του σύμβουλοι και νυν αντιπεριφερειάρχης του, είχαν καταψηφίσει την τότε μελέτη (ΣΜΠΕ) δίνοντας της μάλιστα χαρακτηρισμούς όπως η «…τερατώδης επέκταση της μαρίνας», έρχεται σήμερα να μας κατηγορήσει γιατί πράξαμε το αυτονόητο καταψηφίζοντας την 1η Ιουλίου του 2020 την παρόμοια Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη μαρίνα Βουλιαγμένης, η οποία δεν μιλάει μόνο για τεράστια επέκταση, αλλά απαξιώνει εντελώς όσα ζητήθηκαν και μάλιστα δεν συμπεριλαμβάνει τις 21 παρατηρήσεις που είχε θέσει η Περιφέρεια το 2018, τις οποίες επισταμένα ζητήσαμε να ενσωματωθούν ξανά, κάτι που δεν έγινε όμως δεκτό!

Καλό θα είναι λοιπόν οι «επικοινωνιολόγοι» του κ. Πατούλη να είναι την επόμενη φορά πιο διαβασμένοι ώστε να τον ενημερώσουν σωστά και  έγκαιρα για τις τυχόν «γκάφες» του, για τις οποίες «προς γνώση και συμμόρφωση σε τυχόν ανάλογες και δύσκολες καταστάσεις», θα παραθέσουμε συνοπτικά για άλλη μια φορά τα γεγονότα:

ΥΠΟΘΕΣΗ ΜΑΡΙΝΑΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ 

Η μαρίνα της Βουλιαγμένης μισθώθηκε από την ιδιοκτήτρια ΕΤΑΔ Α.Ε. μετά από διεθνή διαγωνισμό το 2012 στην Αστήρ Μαρίνα Βουλιαγμένης ΑΕΑΣ για 40 χρόνια (2012-2052) έναντι του ποσού των 40 εκατ. ευρώ. Στις υποχρεώσεις της αναδόχου εταιρείας ήταν ο εκσυγχρονισμός της μαρίνας.

Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται περίπου στα 27 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί βάσει του χρονοδιαγράμματος εντός 20 μηνών (11/2020-6/2022).

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) έγινε για λογαριασμό και με δαπάνη των επενδυτών και μέσα από την παρουσίαση της προέκυψαν τα εξής ζητήματα:

Μεγαλώνει η Μαρίνα Βουλιαγμένης;

Άποψη Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης: Η μαρίνα όχι μόνο δεν μεγαλώνει καθώς παραμένει αυστηρά εντός των θαλασσίων ορίων που ισχύουν από το 1964, αλλά μειώνεται σημαντικά ο αριθμός των σκαφών που φιλοξενούνται σήμερα.

Άποψη Κάτοικων: Ναι, μεγαλώνει και στα θαλάσσια όρια της και στον όγκο ελλιμενισμού σκαφών (έως και άνω των 70μ – λιγότερα σκάφη αλλά μεγαλύτερα) με αύξηση του προσήνεμου μόλου κατά 178μ. και αντίστοιχα του υπήνεμου μόλου κατά 134μ. για να χωρέσουν, αλλά και στην χερσαία έκταση που θα οικοδομηθεί ένα «μικρό χωριό» 4.800 τμ. μαζί με το χώρο για το ελικοδρόμιο.

Άποψη Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος: «Ο υφιστάμενος προσήνεμος μόλος θα καθαιρεθεί και θα ανακατασκευαστεί εξολοκλήρου. Το πλάτος του θα είναι μεγαλύτερο κατά 20 μέτρα τουλάχιστον, ενώ το μήκος του θα είναι μεγαλύτερο κατά 178 μέτρα περίπου. Στο ακρομόλιό του θα κατασκευαστεί πεδίο προσγείωσης – απογείωσης ελικοπτέρων. Ο υπήνεμος μόλος θα επεκταθεί κατά 134 μέτρα. Σε ό,τι αφορά τη χερσαία ζώνη, προβλέπεται η αποψίλωση τεσσάρων στρεμμάτων υψηλόκορμης βλάστησης πεύκης και επιτρέπεται δόμηση 4.800 τετραγωνικών μέτρων. Πέραν δε των κτιριακών υποδομών που έχουν άμεση σχέση με τον προορισμό της εγκατάστασης, θα ανεγερθούν κτίρια εμπορικών καταστημάτων, καταστημάτων παροχής υπηρεσιών, γραφείων, αναψυκτηρίων και εστιατορίων, ύψους μέχρι 8,5 μέτρων. Περαιτέρω προβλέπονται η δημιουργία 410 υπέργειων και υπόσκαφων θέσεων στάθμευσης και η κατασκευή υπόγειου χώρου  στάθμευσης, επιφάνειας 8.000 τετραγωνικών μέτρων».

Θα καταστραφεί το θαλάσσιο περιβάλλον του όρμου της Βουλιαγμένης;

Άποψη Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης: Δεν προκύπτει από καμία μελέτη πως θα υποβαθμιστεί το θαλάσσιο περιβάλλον, αντιθέτως η μείωση του αριθμού των σκαφών σε συνδυασμό με τα υπερσύγχρονα συστήματα αποχέτευσης και καθαρισμού των υδάτων αλλά και συνεχούς παρακολούθησης της ποιότητας των υδάτων εντός και εκτός μαρίνας θα συμβάλουν στην αναβάθμιση της ποιότητα του νερού στον κόλπο.

Άποψη Κατοίκων: Η κατασκευή ελικοδρόμιου  και o ελλιμενισμός 59 σκαφών έως και άνω  των 70 μ. θα μετατρέψουν τον όρμο αλλά και την  πλαζ της Βουλιαγμένης σε ένα συνεχές σημείο εκτόνωσης κυματισμών «τύπου μικρών τσουνάμι», καταστρέφοντας αργά αλλά σταθερά την παραλία μας. Τα τεράστια σκάφη που θα ελλιμενίζονται θα προκαλούν σε καθημερινή βάση προβλήματα στους λουόμενους της διπλανής πλαζ της Βουλιαγμένης αλλά κυρίως και στους αθλούμενους του ναυταθλητισμού σε όλα τα θαλάσσια Spor του Ναυτικού Ομίλου Βουλιαγμένης αλλά και του Ομίλου Κατοίκων Βουλιαγμένης.

Άποψη Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος:«… Το έργο είναι πολλαπλώς επιζήμιο, καθώς θα διαταράξει το τοπίο και τη συνήθη ζωή των κατοίκων της περιοχής και θα προκαλέσει μετά βεβαιότητας διαβρωτικά φαινόμενα στις ακτές κολύμβησης του όρμου Ζωστήρος

  • Σημείωση: Σύμφωνα με το Επιμελητήριο Περιβάλλοντος, δημοτικών παρατάξεων, φορέων και κατοίκων, η εξέταση εναλλακτικών λύσεων μέσα στη ΜΠΕ ήταν προσχηματική μιας και δεν περιλάμβανε το σενάριο του εκσυγχρονισμού χωρίς επέκταση.
  • Επίσης: Δεν έχει γίνει μελέτη για την πιθανή διάβρωση των ακτών, ούτε έχει ζητηθεί έκθεση από το Ε.Λ.Κ.Ε.Θ.Ε. (κατεξοχήν αρμόδιος φορέας)

Πρέπει παράλληλα να σημειωθεί εδώ ξανά ότι στο Περιφερειακό Συμβούλιο του 2018 (απόφαση 310/2018) η ΣΜΠΕ είχε γίνει κατά πλειοψηφία δεκτή επί της αρχής με 21 παρατηρήσεις, οι οποίες δεν ενσωματώθηκαν στη ΜΠΕ του 2020, έτσι ως αποτέλεσμα η προηγούμενη (θετική υπό προϋποθέσεις) γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου (ΣΜΠΕ 2018) ουσιαστικά  να εκληφθεί από τους επενδυτές ως «λευκή επιταγή» και όχι ως αφετηρία σημαντικών βελτιώσεων.

Οι 21 παρατηρήσεις της απόφασης του 2018 που αγνοήθηκαν είναι οι εξής:

  1. της οριστικής χωροθέτησης των κτιριακών εγκαταστάσεων και του χωρικού καθορισμού των λειτουργιών και των λοιπών περιγραφομένων δραστηριοτήτων της μαρίνας, να προηγηθεί σύνταξη σχεδίου διαχείρισης, από το οποίο να προκύπτει εμφανώς η ομαλή και ανεμπόδιστη λειτουργία της. 
  2. οι σχεδιαζόμενες εγκαταστάσεις, ακολουθώντας τις αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, να ενσωματώνονται ομαλά στο πευκώδες χερσαίο υπόβαθρο του χώρου,μην αλλοιώνοντας το χαρακτήρα του και την αισθητική του.
  3. για την απομάκρυνση της βραχώδους εξάρσεως ΒΑ του υφιστάμενου προσήνεμου μώλου, θα απαιτηθεί η απόσπαση μεγάλου όγκου βραχωδών υλικών, των οποίων η ποσότητα θα πρέπει να προσδιορισθεί έστω και κατά προσέγγιση. Για την αναφερόμενη υπόγεια διάνοιξη / διασύνδεση της μαρίνας με τον Αστέρα, να ελαχιστοποιηθεί η απαιτούμενη επέμβαση, μέσα από μια επαρκή μελέτη σκοπιμότητας, τεχνικοοικονομικής ανάλυσης και χωροθέτησής της. Να συνταχθεί σχέδιο αξιοποίησης όλων των ως άνω παραγομένων αποβλήτων εκσκαφών, κατά κύριο λόγο στο σχεδιαζόμενο έργο (από ογκόλιθοι έως και λεπτόκοκκα). Για το αδιάθετο υλικό να προσδιορισθούν μετά συμβάσεων οι χώροι διάθεσης/ απόρριψής του. Κατά την απόσπαση των βραχωδών, να μην χρησιμοποιηθούν εκρηκτικά.
  4. αντίστοιχο σχέδιο προσδιορισμού της συνολικής ποσότητας και των εκτιμούμενων επιλογών αξιοποίησής τους θα πρέπει να πραγματοποιηθεί και για τα προκύπτοντα βυθοκορήματα, αφού προηγηθεί επαρκής ποιοτικός χαρακτηρισμός τους.
  5. να εξασφαλισθεί και να προκύπτει μέσω σχεδίου βέλτιστης χωροθέτησης έργων και κατασκευών, ο ελάχιστος δυνατός επηρεασμός των εγγύς κοινοτήτων Ποσειδωνίας 
  6. όλα τα απομακρυνόμενα δέντρα να μεταφυτευθούν ή σε περίπτωση αδυναμίας, να αντικατασταθούν από τουλάχιστον ίδιο αριθμό στελεχών, συντάσσοντας κατάλληλη φυτοτεχνική μελέτη. 
  7. για το προτεινόμενο στη μελέτη ελικοδρόμιο να εξασφαλισθεί η έγκριση της ΥΠΑ, αφού συνεκτιμηθούν θέματα ασφαλείας (χωρικοί περιορισμοί, ανάγλυφο περιβάλλοντος χώρου, παρουσία ιστιοφόρων κλπ).
  8. να εξασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση του κοινού στην μαρίνα.
  9. οι εκμεταλλευτές του Αστέρα σε συνεργασία με τον Δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, και σύμφωνα με τις επιταγές του από 01-3-2004 ΠΔ(ΦΕΚ 254/τ. Δ’/5-3-2004), για τις περιοχές της Ζώνης 1α του ΠΔ, όπως εδώ όπου περιβάλλουν την μαρίνα, να προωθήσουν τη διαμόρφωση διαδρόμων περιπάτου και ποδηλατοδρόμου παράλληλα της χάραξης της οδού Απόλλωνος και στα πλαίσια ενός ανταποδοτικού μέτρου προς τους κατοίκους της περιοχής.
  10. για τη δημιουργούμενη λιμενολεκάνη να εξασφαλισθεί επαρκής ανανέωση των υδάτων της.
  11. να σχεδιασθεί ολοκληρωμένο σύστημα, μετά των απαιτουμένων εγκαταστάσεων, για τη συλλογή των καταλοίπων αποβλήτων των σκαφών.
  12. να συνταχθεί μνημόνιο συνεργασίας με τον τοπικό ναυταθλητικό όμιλο Βουλιαγμένης, ώστε να μην αλληλοσυγκρούονται και να συνυπάρχουν οι δραστηριότητες.
  13. για σκάφη τα οποία ελλιμενίζονται σήμερα εντός της μαρίνας και δεν θα συμπεριλαμβάνονται στον μελλοντικό σχεδιασμό της (πχ μικρά σκάφη, ψαρόβαρκες κλπ) να εξασφαλισθούν θέσεις σε έτερες εγγύς μαρίνες.
  14. η επάρκεια και η ευστάθεια των προτεινόμενων έργων, να επιβεβαιώνεται από σχετική ακτομηχανική μελέτη. Να διερευνώνται και να αντιμετωπίζονται με συγκεκριμένα μέτρα, τυχόν στερεομεταφορές και λοιπές κυματικές δράσεις, στις επηρεαζόμενες από το έργο, ακτές και μώλους.
  15. τόσο για το στάδιο της κατασκευής όσο και για το στάδιο της λειτουργίας του έργου να συνταχθούν μελέτες εκπομπών θορύβου και αερίων ρύπων, μετά των σχετικών μέτρων περιορισμού τους.
  16. στους τομείς 1α, 1β και 2 (όπως περιγράφονται στην αναφερόμενη μελέτη)να επιτρέπονται μόνο εργασίες συντήρησης, οι οποίες δεν θα επηρεάζουν το δασικό τους χαρακτήρα, υπό την μέριμνα του φορέα αξιοποίησης της μαρίνας και μόνο μετά από γνωμοδότηση της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας. Όλες οι μη συμβατές με το από 01-3-2004ΠΔ (ΦΕΚ 254/τ. Δ’/5-3-2004) κατασκευές, να απομακρυνθούν.
  17. το δυτικό και νότιο τμήμα του χερσαίου τομέα 3 (όπως περιγράφονται στην αναφερόμενη μελέτη), βρίσκεται εντός κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου (ΦΕΚ350/ΤΑΑΠΘ/2013). Πριν την έγκριση του σχεδίου να απαιτηθούν οι  23 γνωμοδοτήσεις του Αρχαιολογικού Συμβουλίου, συμπεριλαμβανομένης της αρμόδιας Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων για το μέρος των έργων εντός του θαλάσσιου χώρου.
  18. να προσδιοριστούν οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις, η αντίστοιχη έκτασης τους και να καθοριστούν αυτές που θα διατηρηθούν.
  19. να καθοριστούν οι θέσεις στάθμευσης, που κρίνονται αναγκαίες, βάσει του εύρους και της κατανομής των προβλεπόμενων χρήσεων γης, και συνακόλουθα ζήτησης, και να τεκμηριωθεί η δυνατότητα υλοποίησης τους στον χώρο της μαρίνας.
  20. λαμβάνοντας υπόψη το από 01-3-2004 ΠΔ(ΦΕΚ 254/τ. Δ’/5-3-2004)και τους όρους της από 31-10-2012 σύμβασης μακροχρόνιας μίσθωσης του Τουριστικού Λιμένα Βουλιαγμένης,μεταξύ της Εταιρίας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ ΑΕ)και της”Αστήρ Μαρίνα Βουλιαγμένης Α.Ε.”,να επαναπροσδιοριστεί το εύρος και η ποσοστιαία κατανομή των προτεινόμενων χρήσεων γης καθώς και το μέγεθος / ένταση της προβλεπόμενης δόμησης (π.χ. ως προς τη μείωση του συντελεστή δόμησης και των εμπορικών χρήσεων) στη βάση αναβάθμισης της λειτουργίας της μαρίνας για την εξυπηρέτηση των σκαφών ελλιμενισμού και όχι δημιουργίας πόλου έλξης επισκεπτών από το μητροπολιτικό συγκρότημα Αττικής(σε συνέργεια με τη λειτουργία του Αστέρα Βουλιαγμένης και την τοπική οικονομία και κοινωνία). 
  21. να διασφαλιστεί, με την υλοποίηση των κατάλληλων έργων, η προστασία, διατήρηση και αποκατάσταση του φυσικού τοπίου στην προβλεπόμενη ζώνη προστασίας. 

Τέλος, εμείς ως «Ανεξάρτητη Αυτοδιοίκηση Αττικής» και για όλους τους παραπάνω λόγους, κρίναμε ότι η εν λόγω ΜΠΕ για την μαρίνα Βουλιαγμένης είναι ελλιπής και αφού πρώτα αιτιολογήσαμε αναλυτικά τις απόψεις μας, την καταψηφίσαμε και δεν αλλάξαμε θέση από το 2018.

Υ.Γ.: Ελπίζω να καταλάβατε τώρα κ. Πατούλη!